Vægttab – Find balancen med almindelig mad og tab dig

Uanset om du har få eller mange kilo for meget på kroppen, kan det gå rigtig meget ud over din livskvalitet så hvorfor ikke gøre noget ved det engang for alle. Om det så handler om at få udryddet diverse trenddiæter, alt-eller-intet princippet hvor der er tilladte og forbudte madvarer eller simpelthen bare få styr på mængderne. Det kan også være at du dyrker rigtig meget motion uden at opnå det ønskede vægttab.

Første betingelse for at opnå et vægttab er, at indtaget af kalorier er mindre end forbruget. Et fornuftigt kalorieunderskud ligger på 600-1200 kcal om dagen. Det vil give et vægttab på ½ til 1 kg om ugen

Selv i hvile forbrænder kroppen kalorier. Jo højere vægt, des højere hvileforbrænding. Også køn, alder og kropssammensætning har betydning for hvileforbrændingen. Den totale forbrænding varierer, afhængig af fysisk aktivitet.

Kalorier i maden kommer fra kulhydrat, fedt og protein

Kulhydrater er brændstof. Det er derfor langt hen ad vejen mængden af fysisk aktivitet der bestemmer behovet. Kulhydratholdige madvarer leverer ikke kun energi, men også vigtige vitaminer og mineraler og ikke mindst kostfibre, som har stor betydning for en sund tarmflora.

Proteiner er byggesten. Kroppen er helt afhængig af løbende at få tilført protein for at vedligeholde og genopbygge muskelmassen. Der er en øvre grænse for hvor meget protein kroppen kan udnytte af gangen, så det er ikke jo mere des bedre.

Fedt er også brændstof, men leverer samtidig vigtige fedtsyrer som kroppen skal have tilført. Visse vitaminer kan kun optages samtidig med fedt.

Den officielle anbefaling for fordeling af næringsstoffer danner grundlag for vejledningen og for beregning og udarbejdelse af en kostplan. Men de anbefalede intervaller er brede og giver mulighed for individuelle beho­­­v og ønsker.


Seneste officielle næringsstofanbefalinger fra 2012 ser således ud:

10-20% protein

45-60% kulhydrat

25-40% fedt

Der er indenfor rammerne mulighed for at planlægge en kost med f.eks. forholdsvis meget protein og fedt og mindre kulhydrat, eller omvendt, og stadig holde sig indenfor det anbefalede interval.

 

 

Del guldkornene...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn