Hvordan foregår en vejledning?

Første vejledning varer ca. 1 time Du behøver ikke forberede dig inden du kommer men måske er det rart for dig at vide at jeg vil starte med at spørge dig, hvordan din dag ser ud, fra du vågner om morgenen og til du går i seng om aftenen. Både med hensyn til hvad du spiser, hvor meget, hvor og med hvem.

Jeg skal også have en fornemmelse af hvordan din døgnrytme er. Hvordan er dine arbejdstider, hvis du går på arbejde, er der kantine, kageordning, slikskåle mm. Og er der f.eks. bestemte tidspunkter eller sammenhænge hvor du spiser (vanespisning). Ud fra de oplysninger finder vi i fællesskab frem til hvilke ændringer der er vigtige i forhold til dit mål, og mulige for dig at indføre. Ud fra dit køn, alder, vægt og aktivitetsniveau beregner jeg dit behov for energi og næringsstoffer (fedt, protein, kulhydrat) og du har mulighed for at få udarbejdet en personlig kostplan som efterfølgende sendes til dig inden for 2 dage. Jeg hjælper også med relevant materiale som opskrifter, indkøbskort mm

Du bliver vejet på en vægt, der ud over din vægt også måler din fedtprocent, fedtfordeling, muskelmasse og biologisk alder mm

Til slut aftale vi det videre forløb alt afhængig af hvad du har behov for.

Der kræves ingen henvisning til en privatpraktiserende klinisk diætist


Jeg tilbyder vejledning indenfor:

Overvægt hos kvinder

Uanset om du har få eller mange kilo for meget på kroppen, kan det gå rigtig meget ud over din livskvalitet så hvorfor ikke gøre noget ved det engang for alle. Om det så handler om at få udryddet diverse trenddiæter, alt-eller-intet princippet hvor der er tilladte og forbudte madvarer eller simpelthen bare få styr på mængderne. Det kan også være at du dyrker rigtig meget motion uden at opnå det ønskede vægttab

Overvægt hos mænd

Selv lidt for meget fedt på maven, som mænd ofte oplever, er sundhedsskadeligt. Et mindre vægttab her på bare 5-10% har en sundhedsfremmende effekt da fedt og sukkerværdier i blodet bedres. Mange mænd har bare brug for at få at vide hvad og hvor meget de skal spise og ja, der er plads til både rødvin og bøffer – det er kun et spørgsmål om mængde og hyppighed. I forhold til vægttab er der 2 knapper at skrue på: mere motion – færre kalorier. Få støtte til kontrol og handlemuligheder og bliv fysisk velfungerende.

Overvægt hos børn

Overvægt hos børn er et familieanliggende. Børn med begyndende overvægt skal langt hen ad vejen ikke tabe sig men vokse sig til en normal vægt. Det er altid de voksnes ansvar at få styr på barnets kost men afhængig af dit barns alder og motivation i forhold til problemstillingen kan du/I som forældre vælge at komme alene eller sammen med barnet. Det er vigtigt at få styr på regler i hjemmet f.eks. i forhold til drikkevarer, køb i kantinen på skolen eller i Netto på vejen hjem. Hvad gør vi med slikposen der kommer med hjem fra fødselsdagen, og hvad har vi tilgængeligt i køkkenskabene. Nogle børn har stor appetit og det er grundlæggende meget svært som forældre at sige nej til et sultent barn. Det kan derfor være en hjælp at få udarbejdet en plan med forslag til portionsstørrelser. Så der er en rettesnor mht. mængder. Det er meget vigtig at holde en positiv indgangsvinkel omkring mad og måltider!

Kvinder fertilitet, overvægt og graviditet

Overvægt hos kvinder, især for meget fedt omkring taljen påvirker hormonsystemet, og det er ikke ualmindeligt at ægløsning og menstruation helt ophører eller bliver uregelmæssig. Hos overvægtige gravide er der en øget risiko for forhøjet blodtryk, sukkersyge og blodpropper i ben. Den gode nyhed er at selv et mindre vægttab på omkring 10% bedre alle parametre. Mange fertilitetsklinikker anbefaler kvinder med et BMI over 27 at tabe sig.

Spiseforstyrrelser

De mest kendte former for spiseforstyrrelser er anoreksi, bulimi og BED (overspisning)

Hos mennesker med anoreksi er der et ønske om et være tynd og alt handler om at kontrollere  mad, motion og vægt. Vægten ligger ofte 15-20% under normalvægten.

Bulimi er kendetegnet ved overspisningsepisoder efterfulgt af en udrensning af skræk for at tage på, enten i form af opkastninger, overdreven motion eller afføringsmidler.

Mennesker der lider af BED er ude af stand til at kontrollerer hvor meget de spiser. Ofte er der perioder med kontrol og vægttab afløst af perioder med overspisning og vægtøgning.

Fælles for alle spiseforstyrrelser er et lavt selvværd og den primære behandling er psykologisk i en eller anden form. Sideløbende med det kan det være en stor hjælp at have en kostplan. Det kan i en periode være nødvendigt at spise mekanisk med faste måltider på bestemte tidspunkter. Hvis du vil vide mere kan du kontakte landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade (lmsos.dk)

Low FODMAP diet

Lider du af maveproblemer såsom mavesmerter, oppustethed, øget luftafgang og diarré og har du været hos lægen og fået diagnosen; irriteret tarm kan en lowfodmap diet sandsynligvis hjælpe dig. Diæten går i korte træk ud på, i en periode, at udelukke bestemte typer af kulhydrater.

Underernæring

Særligt i forbindelse med sygdom er det vigtig at sætte ind overfor et utilsigtet vægttab. Sygdom er en stresstilstand for kroppen som bevirker at der ved vægttab ud over fedt også tabes meget muskelmasse. Der er brug for en kost med et kalorieroverskud og ekstra protein. Hvis appetitten samtidig er lille, skal der tænkes kreativt med mange små energirige måltider over dagen. Der findes mange typer for berigelse af den almindelige mad som er med til at sikre nok kalorier.

Nogen gange bliver den nødvendige diætistvejledning ikke tilbudt i forbindelse med vægttab under indlæggelse, selvom det er en vigtig del i forhold til at genvinde kræfterne

Livsstilsygdomme som forhøjet kolesterol, hjertekarsygdom og Type 2-diabetes

De fleste kommuner tilbyder borgere gratis vejledning indenfor disse områder, nogle dog kun på gruppebasis. Tjek hvad din kommune tilbyder.

Måske har du brug for ekstra vejledning omkring typer af fedtstoffer eller mængden af kulhydrater – må man overhovedet spise fedt og kulhydrat hvis man er hjerte syg eller har diabetes? Mange nye bøger lover helbredelse af type 2 diabetes ved af følge bestemte diæter men sandheden er at sygdommen er genetisk betinget så helt fri for den bliver man aldrig. Men ved den rigtig livsstil; kost og ikke mindst motion, kan du blive symptomfri og der skal ingen skrappe kurer til.

Det anbefalede niveau for fedt i blodet, hvis du har hjertesygdom eller type 2-diabetes er ret lavt og det er stort set umuligt kun at spise sig til det. Der er heldigvis mange andre gode grunde til at spise hjertesundt end at sænke kolesteroltallet. Man ved at en kost rig på frugt og grønt, fuldkorn, fisk og nødder virker forebyggende.
 

Del guldkornene...
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn